Koncepcja przedszkola
Przedszkole jest placówką wyróżniającą się wieloletnią tradycją. Koncepcja pracy oparta jest na myśli pedagogicznej założyciela Zgromadzenia bł. Edmunda Bojanowskiego.
Najważniejszymi założeniami pracy Przedszkola jest integralne wychowanie w odniesieniu do chrześcijańskiego systemu wartości. Przedszkole kładzie nacisk na kształtowanie osobowości wychowanków poprzez wprowadzenie ich w świat wartości moralnych, społecznych i kulturalnych. Koncepcja pedagogiczna bł. Edmunda Bojanowskiego uwzględnia indywidualne potrzeby i możliwości dziecka w danym okresie rozwoju. Zwraca uwagę na dużą wartość zabawy u młodszych dzieci i jednocześnie w miarę wzrastania dziecka, potrzebę wprowadzania coraz większej ilości zajęć praktycznych i dydaktycznych.
Przedszkole zapewnia każdemu dziecku odpowiednie warunki do rozwoju samodzielności, uzdolnień, możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Właściwe miejsce zajmuje tutaj dialog z Rodziną i środowiskiem życia dziecka. Przedszkole poprzez szereg działań przyczynia się do integracji Rodzin i lokalnej społeczności.
Koncepcja pedagogiczna bł. Edmunda Bojanowskiego oparta jest na wartościach chrześcijańskich uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości rozwojowe małego dziecka. Uważał On, że najważniejszym celem wychowania jest „ABY CZŁOWIEK STAŁ SIĘ OBRAZEM I PODOBIEŃSTWEM BOGA NA ZIEMI”, dlatego też w tym kierunku zmierzały jego metody wychowawcze i cały program.
Jego metody i poglądy na temat wychowania są bardzo zbliżone do współczesnych. Edmund Bojanowski doskonale wyczuł to, co potwierdzają dzisiejsze skomplikowane badania
i analizy psychologiczne, że pierwsze lata życia człowieka mają decydujący wpływ na jego rozwój. Stąd przynaglony światłem nadprzyrodzonej wiary, wypracował własną metodę wychowawczą, którą polecił stosować w prowadzonych przez siostry ochronkach.
Bł. Edmund Bojanowski w swojej pracy z dziećmi sięgnął po metody z jednej strony bardzo proste i dostępne, a z drugiej bardzo trafne, których skuteczność potwierdzają najnowsze osiągnięcia z dziedziny pedagogiki i psychologii. Jego system wychowania zdumiewa trafnością
i znajomością psychiki dziecka i jego praw rozwoju. Na kanwie wychowania religijnego, któremu poświęca bardzo dużo uwagi, dbał także
o wychowanie fizyczne, intelektualne, etyczne i społeczne. W wychowaniu dzieci bł. Edmund położył szczególny nacisk na stronę moralną, religijną i patriotyczną.
Wychowanie przedszkolne w ochronkach określone przez bł. E. Bojanowskiego obejmuje integralne wychowanie dziecka poprzez następujące obszary wychowawczo – dydaktyczne:
Obszar fizyczny – prawidłowy rozwój fizyczny dziecka:
- Wyrabianie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych,
- Stopniowe i harmonijne rozwijanie sprawności fizycznej,
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
- Poznanie i rozwijanie zmysłów,
- Rozwijanie sprawności i umiejętności praktycznych.
Obszar umysłowy – wszechstronny rozwój intelektualny dziecka:
- Rozwijanie procesów poznawczych,
- Kształtowanie wyobraźni,
- Ćwiczenie i rozwijanie pamięci (logika, matematyka, literatura, poezja, przyroda),
- Rozwijanie intelektu, mowy, twórczego myślenia i działania,
- Rozwijanie talentów i zdolności.
Obszar społeczny – właściwy rozwój emocjonalny, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych:
- Uczenie rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z emocjami,
- Kształtowanie sfery uczuciowej,
- Wdrażanie w system wartości i norm społecznie akceptowanych (w rodzinie, w ochronce, w społeczeństwie, w ojczyźnie),
- Ukazywanie wartości więzi rodzinnych i kształtowanie postaw sprzyjających przyjęciu przyszłych ról w rodzinie,
- Poznanie i kultywowanie zwyczajów i tradycji (rodzinnych, religijnych, narodowych),
- Kształtowanie postaw i zachowań sprzyjających nawiązaniu poprawnych relacji z rówieśnikami i środowiskiem,
- Kształtowanie postaw sprzyjających świętowaniu, obrzędowość, wspólnotowość i spędzaniu wolnego czasu w rodzinie i środowisku,
- Wdrażanie do szacunku wobec pracy swojej i innych.
Obszar kulturowy – kształtowanie zmysłu estetycznego:
- Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata,
- Rozwijanie twórczości teatralnej,
- Rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- Uczenie umiejętności odbioru różnych dzieł sztuki i tworzenia własnych prac plastyczno – technicznych.
Obszar moralny – kształtowanie szlachetnego charakteru i prawości obyczajów:
- Kształtowanie sumienia, samooceny i odpowiedzialności za własne czyny z wykorzystaniem nagród i kar,
- Kształtowanie odpowiedzialnego stosunku do siebie, drugiego człowieka, obowiązków wynikających z nauki, pracy, życia w rodzinie i społeczeństwie,
- Kształtowanie wrażliwości na potrzeby i problemy ludzi ubogich, chorych, samotnych, starszych oraz motywacji do niesienia im konkretnej pomocy.
Obszar religijny – rozwijanie i umacnianie wiary:
- Wprowadzanie w świat symboli i wartości religijnych,
- Poznawanie i przyswajanie norm zawartych w prawie naturalnym i prawie Bożym,
- Przybliżanie prawdy o życiu człowieka jako Dziecka Bożego w wymiarze doczesnym i wiecznym,
- Uczenie i wprowadzanie w praktyki religijne i uczynki miłosierne,
- Wprowadzanie do właściwego przeżywania wydarzeń roku liturgicznego,
- Ukazanie roli Aniołów Stróżów i przykładu świętych, jako wzoru do naśladowania.